cover
Contact Name
Saaduddin
Contact Email
red.ekspresiseni@gmail.com
Phone
+6281371972228
Journal Mail Official
red.ekspresiseni@gmail.com
Editorial Address
https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/about/editorialTeam
Location
Kota padang panjang,
Sumatera barat
INDONESIA
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
ISSN : 14121662     EISSN : 25802208     DOI : http://dx.doi.org/10.26887/ekspresi
Core Subject : Humanities, Art,
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni welcomes full research articles in the area of Visual Art and Performing Art. Scope areas are: related to Art and Culture, Creative Process and conceptual research in visual art and Performing Art.
Articles 16 Documents
Search results for , issue "Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni" : 16 Documents clear
WUJUD MISKOMUNIKASI INTERPERSONAL DALAM PERTUNJUKAN TEATER Ba A Ka Ba A AHMAD RIDWAN FADJRI; SAADUDDIN SAADUDDIN
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1106.56 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.1702

Abstract

ABSTRAK Proses berbagi informasi tentang sebuah kabar secara interpersonal mempunyai suatu kelemahan sehingga terjadi miskomunikasi.  Adapun miskomunikasi interpersonal dapat menimbulkan berbagai dampak disintegrasi. Miskomunikasi interpersonal dapat melakukan berbagai rekayasa fakta dan data sehingga dapat berdampak dalam lintas budaya, dan batas wilayah Negara akibat pengaruh teknologi. Fenomena miskomunikasi interpersonal sebagai ide mewujud  dalam karya teater berjudul Ba A Ka Ba A. Baa? Kaba’a? merupakan bentuk frasa berkonotasi negatif yang bernuansa pesimis,  yang digunakan memperlihatkan kepasarahan menghadapi situasi sulit. Namun Baa? Kaba’a? juga merupakan bentuk frasa yang berkonotasi positif bernuansa optimis. Tergambar dalam keseharian masyarakat di Minangkabau digunakan untuk memperlihatkan rasa semangat dan harapan tinggi. Menggunakan gaya teater kejam (cruelty theater) Artaud, tubuh aktor dan komposisi panggung menjadi medium kolaborasi menggarap tema Baa? Kaba’a? sebagai objek formal penciptaan. Pada temuan di penciptaan, dampak miskomunikasi interpersonal dapat hadir dengan format yang berbeda di atas panggung.ABSTRACTThe process of interpersonally sharing information about a piece of news has a weakness, so miscommunication occurs. Interpersonal miscommunication can cause various effects of disintegration. Interpersonal miscommunication can carry out multiple engineering facts and data to impact cultures and national boundaries due to the influence of technology. The phenomenon of interpersonal miscommunication as an idea manifests itself in a theatrical work entitled Ba A Ka Ba A. Baa? Kaba'a? is a form of phrase with a negative connotation and a pessimistic nuance, which shows the marketability of facing difficult situations. But Baa? Kaba'a? is also a positive definition and an optimistic nuance. It is depicted in the daily life of people in Minangkabau, and it is used to show a sense of enthusiasm and high hopes. Using Artaud's Cruelty Theatre, the actors' bodies and stage compositions serve as a medium for collaboration on the theme of Baa? Kaba'a? as a formal object of creation. On the findings at design, the impact of interpersonal miscommunication can present in different formats on stage.
BENTUK TATA RUANG PENTAS PANGGUNG PROSCENIUM DI GEDUNG WAYANG ORANG SRIWEDARI SURAKARTA ANA ROSMIATI; INDY RAFIA
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1044.715 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.1554

Abstract

ABSTRAKPanggung proscenium bisa juga disebut sebagai panggung bingkai karena penonton menyaksikan aksi aktor dalam lakon melalui sebuah bingkai atau lengkung Proscenium (proscenium arch). Tempat duduk penonton diatur untuk memberikan tampilan pertunjukan melalui lengkung proscenium di dinding. Penulis mengkaji bentuk bentuk tata ruang pada panggung procenium di Gedung Wayang Orang Sriwedari Surakarta. Bagian-bagian panggung yang dikaji adalah bingkai proscenium, border, backdrop, lantai panggung, wing, layar, apron, dan orchestra pit. Dalam penelitian ini ditemukan bahwa bentuk tata ruang panggung proscenium  di Gedung Wayang Orang Sriwedari beserta alat dan bahan yang digunakan untuk seluruh bagian-bagian panggung, serta detail kekurangan serta kelebihannya dari alat dan bahan yang digunakan.ABSTRACTThe proscenium stage can also be called a framed stage because the audience watches the actors' actions through a proscenium arch or frame. The audience seating is arranged to give the show's appearance through the proscenium arch in the wall. The author examines the spatial forms on the proscenium stage in The Wayang Orang Sriwedari Building, Surakarta. The parts of the stage studied are the proscenium frame, border, backdrop, stage floor, wing, screen, apron, and orchestra pit. In this study, it was found that the spatial form of the proscenium stage at the Wayang Orang Sriwedari Building, along with the tools and materials used for all parts of the stage, as well as details on the advantages and disadvantages of the tools and materials used.
KAJIAN MUSIK DAN MAKNA LAGU SIKSIK SIBATU MANIKKAM DICOVER OLEH GRUP JAMRUD JUNITA BATUBARA; FINO HARJA MARBUN; JUBILEZER SIHITE
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (792.003 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.2079

Abstract

This study discusses the analysis of the song Siksik Sibatu Manikkam performed by the Jamrud music group. The song Siksik Sibatu Manikkam was arranged and published in 2011 on the third track on the Jamrud music group's ninth album entitled Bumi dan Langit Menangis with Rock style. The theories used in this research are William P. Malm's theory to get a musicological study and Ferdinand de Saussure's semiotic theory to explain the meaning in this song. The song Siksik Sibatu Manikkam is performed in a modern (rock) style with drums, electric guitar, bass guitar, keyboard, and electronic music in the form of hasapi sound. The method used in this research is qualitative descriptive. The results of the study are that the structure of the musical form in the song Siksik Sibatu Manikkam is a song form with 2 parts consisting of A(a,a'), B(b,b') which consists of an intro, part A, Intermezzo, part B. , Intermezzo, B', Interlude, A', Outro. The meaning in the song Siksik Sibatu Manikkam is about the fate of a man who can marry a woman who was previously considered to have nothing by the woman. But the man reaps luck by getting his idol.ABSTRAKPenelitian ini membahas tentang analisis lagu Siksik Sibatu Manikkam yang dibawakan oleh grup musik Jamrud. Lagu Siksik Sibatu Manikkam diaransemen dan diterbitkan tahun 2011 pada track ketiga di album kesembilan grup musik Jamrud yang berjudul Bumi dan Langit Menangis dengan gaya Rock. Teori-teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori William P. Malm untuk mendapatkan kajian musikologis, dan teori semiotika Ferdinand de Saussure untuk memaparkan makna dalam lagu ini. Lagu Siksik Sibatu Manikkam dibawakan dengan bergaya musik modern (rock) dengan instrumen drum, gitar elektrik, gitar bass, keyboard dan musik elektronik berupa bunyi hasapi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah dekriktif kualitatif. Hasil dari penelitian adalah bahwa struktur bentuk musik pada lagu Siksik Sibatu Manikkam merupakan bentuk lagu song form dengan 2 bagian terdiri dari A(a,a’), B(b,b’) yang terdiri dari intro, bagian A, Intermezzo, bagian B, Intermezzo, B’, Interlude, A’, Outro. Adapun makna yang terkandung dalam lagu Siksik Sibatu Manikkam adalah tentang nasib seorang laki-laki yang dapat mempersunting seorang perempuan dimana dulu dirinya dianggap tidak memiliki apa-apa oleh si perempuan. Namun lelaki tersebut menuai keberuntungan dengan mendapatkan pujaan hatinya.
EDUCATIONAL FILM SCREENING AS AN INNOVATION FOR PADANG PANJANG CITY LIBRARY SERVICES CUT AFRINA; BUSTAMIN BUSTAMIN; SAIFUDDIN RASYID; IWIN ARDYAWIN; ADRIPEN ADRIPEN; RAHMA FIRA YENDRI; KHOFIFAH KHOFIFAH
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (178.329 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.2063

Abstract

Inovasi layanan perpustakaan merupakan tuntutan zaman yang harus diakomodir dan diwujudkan dalam bentuk kebijakan program atau kegiatan yang dapat direalisasikan agar dapat meningkatkan kunjungan perpustakaan, pada akhir memberikan kontribusi peningkatan indeks literasi. Tujuan penelitian ini untuk menganalisis inovasi bioskop sebagai wahana baru di Perpustakaan Padang Panjang. Metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif dengan sumber data wawancara dan dokumentasi. Kemudian analisis data berdasarkan Analisis Interactive Model dari Miles & Humberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemutaran film edukasi di bioskop perpustakaan Padang Panjang dapat memicu peningkatan kunjungan masyarakat ke perpustakaan dan film-film edukasi yang paling banyak peminatnya adalah film Surau dan Silek, disusul dengan film Kisah Rasullah dan Pengemis Buta Yahudi serta Sepatu Dahlan.ABSTRACTLibrary service innovation is a demand of the times that must be accommodated and realized in the form of program policies or activities that can be discovered to increase library visits, contributing to an increase in the literacy index. This study aimed to analyze cinema innovation as a new vehicle in the Padang Panjang Library. Descriptive research method with a qualitative approach with data sources interview and documentation. Then the data analysis is based on the Interactive Model Analysis from Miles & Humberman. The results showed that screening educational films at the Padang Panjang library cinema could increase public visits to the library. The educational films with the most demand were Surau and Silek films, followed by the films Kisah Rasullah and the Pengemis Buta Yahudi  and Sepatu Dahlan.
PARADIGMA FAKTA SOSIAL DALAM FILM FETIH 1453, KAJIAN STUKTURAL FUNGSIONAL ANDRI MAIJAR; SITI FADILLA; NOVI BUDIMAN
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (930.382 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.1624

Abstract

ABSTRAKFilm sebagai karya seni tentu tidak terlepas dari paradigma masyarakat dalam membaca sebuah fenomona baru dalam film (realitas film).  Film Fetih 1453 yang bercerita tentang peperangan umat muslim untuk merobohkan dan mengambil alih konstatinopel (Spanyol) dari tangan non muslim ini dapat dikaji melalui paradigma fakta sosial dengan memasukan aspek-aspek teori sturktural fungsional dan teori konflik. Kelompok-kelompok masyarakat yang hadir dalam film tersebut juga merefleksikan konflik sosial yang terjadi pada masa kejadian dalam film tersebut. Beberapa konflik sosial seperti pandangan masyarakat dan kekuasaan menjadi poin-poin penting untuk menciptakan dramatik dalam film tersebut. Sebagai fungsi film sebagai sarana komunikasi dan representasi dari kehidupan masyarakat, film ini dianggap cukup berhasil dalam menghadirkan realitas tersebut. Film-film bernuansa religi ini juga menjadi bahan kajian dan dakwah bagi umat muslim untuk melihat kekuatan umat islam di zaman tersebut. ABSTRACTFilm as a work of art indeed cannot be separated from the paradigm of society in reading a new phenomenon in film (film reality). The film Fetih 1453, which tells about the war of Muslims to overthrow and take over Constantinople (Spain) from the hands of non-Muslims, can be studied through the paradigm of social facts by incorporating aspects of functional, structural theory, and conflict theory. The community groups present in the film also reflect the social conflicts that occurred during the events in the film. Several social conflicts, such as people's views and power, become essential points to create drama in the film. As a function of film as a means of communication and representation of people's lives, this film is considered quite successful in presenting this reality. These films with religious nuances are also material for study and da'wah for Muslims to see the strength of Muslims at that time 
DEFORMATION OF SRIKAYA FRUIT IN WOOD PRODUCTS DWI AGUS SUSILA; GUN SUDIRYANTO
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (732.098 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.1329

Abstract

Srikaya fruit has a distinctive character on the skin, namely the natural but regular division of the chunks which when appointed as an idea for product design will be interesting. The results of future research are the deformation of srikaya fruit in the form of wood products in the form of interior decoration for homes as well as an access reminder for humans that srikaya fruit is part of the health facility for the human body because it contains folic acid, potassium, vitamin C, fiber, vitamin A, magnesium and a good source of iron for the body. In terms of research targets, it is expected that the results of the design of wood products have their own unique values, both in wood material, design, product shape and finishing, so that when displayed they will get a positive response. The responses given by connoisseurs of the work in this exhibition forum will be evaluated and become a benchmark for further research on the main basis ofwood
PENDEKATAN SUBJEKTIF DAN OBJEKTIF SEBAGAI METODE PENCIPTAAN FILM EKSPERIMENTAL SAYA DAN SAMPAH (POLUSI VISUAL) GANGGA LAWRANTA; DEDE PRAMAYOZA
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (940.043 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.1700

Abstract

This article describes the creative process of an experimental film entitled Saya dan Sampah which is one of the experimental films that departs from the political phenomenon in 2019, where general elections took place in Indonesia starting from the City or District, Provincial, Legislative, to Presidential elections. The experimental film Saya dan Sampah was created using a subjective point of view which aims to show that the presence of campaign props in public spaces, which are not well-organized, both in terms of design, irregular placement and uncommunicativeness, produce visual waste or visual pollution, where people's rights in the public sphere are ignored. The process of creating the experimental film Saya dan Sampah shows that basically the impact of visual pollution is public space that is neither environmentally friendly nor visually friendly, as well as long-term impacts that can dull human reasoning. Therefore, society does not have to be permissive towards the freedom to use public space, which is basically their space.AbstrakArtikel ini menguraikan tentang proses penciptaan film eksperimental berjudul Saya dan Sampah yang merupakan salah satu film eksperimental yang berangkat dari fenomena politik di tahun 2019, di mana pemilihan umum terjadi di Indonesia dimulai dari tingkat Kota atau Kabupaten, Provinsi, Legislatif hingga pemilihan Presiden. Film eksperimental Saya dan Sampah  diciptakan dengan menggunakan sudut pandang subjektif yang bertujuan untuk menunjukkan bahwa keberadaan alat peraga kampanye di ruang publik, yang tidak tertata rapi, baik dari bentuk desain, penempatan yang tidak beraturan dan tidak komunikatif, menghasilkan sampah visual atau polusi visual, di mana hak masyarakat di ruang publik diabaikan. Proses penciptaan karya film eksperimental Saya dan Sampah menunjukkan bahwa pada dasarnya dampak dari polusi visual adalah ruang publik yang tidak ramah lingkungan maupun secara visual, begitu juga dengan dampak jangka panjang yang dapat menumpulkan daya nalar manusia. Karenanya masyarakat tidak harus bersifat permisif terhadap kebebasan penggunaan ruang publik, yang pada dasarnya merupakan ruang mereka.
THEATRICAL PERFORMANCE AND ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE LEARNING CAROLINE V. KATEMBA
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (828.125 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.2073

Abstract

To understand a foreign language, young learners must first master their vocabulary. As a result, the goal of this study was to determine the efficacy of Theatrical Performance(Role Play Technique) in improving students' vocabulary enhancement. Its specific goal was to answer the question: Is there a significant difference between students who were taught using the Role Play Technique and those who were not taught using Role Play? This was a quantitative study with an experimental  using a pre & a post-test design. 68 Students participated in the study. They were divided into the experimental and the control group. According to the findings, there was a significant difference in the vocabulary enhancement of students in the experimental group and the conventional method. Based on the findings of this study, the researcher concludes that using Theatrical Performance or Role Play Techniques can help students improve their vocabulary
KREATIVITAS ANJAS GITARANI DALAM MEMPERTAHANKAN EKSISTENSI SEBAGAI PENYANYI CAMPUR SARI DWI HANDOKO; SANTOSA SANTOSA
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (991.211 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.1749

Abstract

The increase in campursari singers has led to competition between singers in the campursari music world. This study aims to determine how the creativity of Anjas Gitarani in maintaining his existence as a campur sari singer. This study uses a qualitative descriptive research approach. The results of this study are Anjas Gitarani is a dangdut singer, and campursari has an inherent characteristic. The first is the vocal characteristics, rocking characteristics, and using mask properties. These three things form the attributes of Anjas. If you only rely on talent, other talents might be better, and if you only rely on swaying, there will be other swings that people might prefer; if you rely on a property, other singers can follow suit. But if all three are combined into one in Anjas' body, it becomes a trait that is difficult for other singers to follow and can increase his existence as a campursari singer.ABSTRAKBertambahnya penyanyi-penyanyi campur sari memunculkan persaingan antar penyanyi di dunia musik campursari. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kreativitas Anjas Gitarani dalam mempertahankan eksistensi sebagai penyanyi campur sari. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian deskriptif kualitatif. Hasil penelitian ini adalah Anjas Gitarani sebagai seorang penyanyi dangdut dan campursari memiliki ciri khas yang melekat pada dirinya. Pertama adalah ciri khas vokal, ciri khas goyang, dan ciri khas penggunaan properti topeng. Ketiga hal itu yang membentuk ciri pada diri Anjas. Jika hanya mengandalkan bakat, masih ada bakat lain yang mungkin akan lebih baik, jika hanya mengandalkan goyangan, akan ada goyangan-goyangan lain yang kemungkinan lebih disukai oleh masyarakat, jika mengandalkan properti juga bisa diikuti oleh penyanyi yang lain. Tetapi jika ketiganya digabungkan menjadi satu di dalam tubuh Anjas, menjadi ciri yang susah diikuti oleh penyanyi yang lain dan dapat meningkatkan eksistensinya sebagai penyanyi campur sari
TRANSFORMASI PADA CORAK KAIN SONGKET SASAK LOMBOK SEBAGAI TIPOGRAFI IDENTITAS I NYOMAN YOGA SUMADEWA; HASBULLAH HASBULLAH
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
Publisher : LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1184.372 KB) | DOI: 10.26887/ekspresi.v23i2.1751

Abstract

The Lombok's Sasak Songket cloth has a unique visual style and has spiritual and cultural values. Through this uniqueness, the problem in this paper is about how the process of transforming the Lombok's Sasak Songket pattern into a typographic identity. The aim is to describe the process of transforming the unique patterns of the Lombok's Sasak Songket cloth into a typographic identity. The method used in this design process is Design thinking, namely empathize (get an empathic understanding of the problem being solved), define (analyze observations and synthesize to determine the identified problem), ideate (generate several ideas to solve the problem), prototype (produce several quantities prototype), and test (testing the complete product using the best solution) based on Agus Sachari's transformation theory. Data collection was carried out through observation and literature study. In conclusion, through the process of transformation, the patterns of the Lombok's Songket Sasak are grouped into four typefaces. The first face consists of an uppercase letter (uppercase); The second face consists of lowercase letters (lowercase); The third face consists of numbers and the last face consists of punctuation marks.

Page 1 of 2 | Total Record : 16


Filter by Year

2021 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 25, No 2 (2023): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 25, No 1 (2023): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 24, No 2 (2022): Edisi Juli- Desember 2022 Vol 24, No 1 (2022): Edisi Januari-Juni 2022 Vol 23, No 2 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 23, No 1 (2021): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 22, No 2 (2020): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 22, No 1 (2020): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 21, No 2 (2019): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 21, No 1 (2019): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 21, No 1 (2019): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 20, No 2 (2018): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 20, No 2 (2018): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 20, No 1 (2018): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 20, No 1 (2018): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 19, No 2 (2017): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 19, No 2 (2017): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 19, No 1 (2017): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 19, No 1 (2017): Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni Vol 18, No 2 (2016): Ekspresi Seni Vol 18, No 2 (2016): Ekspresi Seni Vol 18, No 1 (2016): Ekspresi Seni Vol 17, No 2 (2015): Ekspresi Seni Vol 17, No 1 (2015): Ekspresi Seni Vol 17, No 1 (2015): Ekspresi Seni Vol 16, No 2 (2014): Ekspresi Seni Vol 16, No 2 (2014): Ekspresi Seni Vol 16, No 1 (2014): Ekspresi Seni Vol 16, No 1 (2014): Ekspresi Seni Vol 15, No 1 (2013): Ekspresi Seni Vol 14, No 2 (2012): Ekspresi Seni Vol 14, No 2 (2012): Ekspresi Seni Vol 14, No 1 (2012): Ekspresi Seni Vol 14, No 1 (2012): Ekspresi Seni Vol 13, No 2 (2011): Ekspresi Seni Vol 13, No 2 (2011): Ekspresi Seni Vol 13, No 1 (2011): Ekspresi Seni Vol 13, No 1 (2011): Ekspresi Seni More Issue